Cmentarz

W związku z bardzo dużymi kosztami utrzymania cmentarza, z których większą część stanowią opłaty utylizacyjne odpadów, Rada Duszpasterska poddaje propozycję o wprowadzeniu składki w wysokości 100 zł. rocznie od rodziny. Składkę tę można wpłacać u radnych rady parafialnej w pierwszą niedzielę miesiąca przy drzwiach kościoła, na konto o nr  40909310172019019006110002 z dopiskiem „Darowizna na cele kultu religijnego – Cmentarz”, lub u Sołtysa przy podatku. Pieniądze będą gromadzone na specjalnym koncie tylko dla cmentarza.

Celem umożliwienia oddawania należytej czci zmarłym oraz zapewnienia porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego cmentarza wraz z jego urządzeniami, wprowadza się poniższy regulamin.


Regulamin Cmentarza Parafialnego w Niebocku

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§1.

1. Cmentarz stanowi własność Parafii p.w. Św. Jana Kantego w Niebocku, którego Administratorem jest Proboszcz Parafii.

2. Cmentarz służy do grzebania wszystkich zmarłych wyznania rzymskokatolickiego niezależnie od miejsca ich śmierci i ostatniego miejsca zamieszkania.

3. Cmentarz otwarty jest przez całą dobę we wszystkie dni tygodnia.

4. Ceremonie pogrzebowe mogą odbywać się w terminie ustalonym z Administratorem cmentarza.

§2.

1. Opiekę nad cmentarzem, zagospodarowaniem i utrzymaniem cmentarza zajmuje się wykonawca wyłoniony przez Radę Duszpasterską, zwany dalej „Zarządcą”.

2. Dane Zarządcy (adres, numer telefonu) są umieszczone na tablicy na terenie cmentarza.

Rozdział 2.

Przepisy porządkowe, pochówki i gospodarka miejscami grzebalnymi


§3.

1. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do zachowania spokoju i powagi oraz szacunku należnego zmarłym.

2. Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:
1) zakłócania ciszy i porządku,
2) spożywania alkoholu i przebywania w stanie nietrzeźwym lub pod wpływem środków odurzających,
3) palenia wyrobów tytoniowych,
4) żebractwa,
5) przebywania dzieci do lat 12 bez opieki dorosłych,
6) dewastowania pomników i grobów oraz niszczenia innych urządzeń infrastruktury cmentarza,
7) niszczenia i usuwania zielni,
8) wprowadzania zwierząt (z wyjątkiem psa przewodnika),
9) zanieczyszczania terenu oraz składowania odpadów poza miejscami do tego wyznaczonymi,
10) jazdy pojazdami jednośladowymi i innym sprzętem sportowo-rekreacyjnym,
11) samowolnego zagospodarowywania wolnych miejsc oraz przejść pomiędzy grobami,
12) umieszczania elementów i symboli wyznaniowych poza grobami, pomnikami i płytami nagrobkowymi,
13) pozostawiania na cmentarzu elementów zdemontowanych pomników, nagrobków i innych materiałów związanych z rozbiórką lub budową grobu,
14) prowadzenia działalności handlowej.


§ 4.

1. Odpady: zielone, znicze i inne elementy związane z dekoracją grobów, należy w miarę możliwości zagospodarować we własnym zakresie, ewentualnie odpady można gromadzić po posegregowaniu tylko do odpowiednio oznakowanych pojemników. Zaleca się nie wnoszenie na cmentarz wieńców i kwiatów wykonanych z tworzyw sztucznych.

2. Zabrania się składowania w pojemnikach resztek ziemi i gruzu pochodzących z kopania grobów oraz materiałów i odpadów po robotach kamieniarsko-budowlanych. Odpady powstałe podczas prac ziemnych i kamieniarskich powinny zostać zagospodarowane zgodnie z ustawą o odpadach przez ich wytwórcę, a Administrator ma prawo żądać od ich wytwórcy kart przekazania odpadów.

3. Usuwanie i kształtowanie elementów architektonicznych (nagrobki, płyty itp.) może nastąpić po uzyskaniu zgody Zarządcy.

§5.

1. Cmentarz podzielony jest na: sektory i rzędy.

2. Otwarcie kolejnego sektora, bądź rzędu może nastąpić po wyczerpaniu miejsc w poprzednim sektorze, rzędzie.

3. Groby i inne miejsca pochówku winny być oznaczone z podaniem imienia i nazwiska oraz daty zgonu zmarłego.

4. Miejsce pochówku wskazuje Zarządca w obecności dysponenta miejsca.

5. Na cmentarzu nie ma możliwości rezerwacji miejsca pod grób.

6. Usytuowanie grobu oraz jego wymiary muszą być uzgodnione z Zarządcą oraz zgodne z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków.
Na cmentarzu urządza się:
1) groby ziemne:
a) pojedyncze lub pogłębione dwumiejscowe (w pionie), o wymiarach nie większych niż 2,0 m długości, 1,0 m szerokości i minimalnej głębokości 1,7 m, a w przypadku grobów dwumiejscowych o minimalnej głębokości 2,5 m,
b) groby rodzinne, w których trumny będą składane obok siebie na jednym poziomie, o wymiarach nie większych niż 2,0 m długości, 2,0 m szerokości i minimalnej głębokości 1,7 m, a w przypadku dochowywania kolejnych zwłok w pionie minimalna głębokość musi wynosić 2,5 m,
c) dopuszcza się tworzenie zbiorowych grobów o wymiarach nie większych niż 2,0 m długości i szerokości stanowiącej wielokrotność szerokości, którą określa lit. b).
d) pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami dziecka do lat 6, o wymiarach nie większych niż 1,2 m długości, 0,6 m szerokości i minimalnej głębokości 1,7 m,
2) groby murowane:
a) pojedyncze lub dwumiejscowe (w pionie), o wymiarach nie większych niż 2,2 m długości, 1,0 m szerokości i minimalnej głębokości 1,0 m, a w przypadku grobów dwumiejscowych o minimalnej głębokości 1,8 m,
b) groby rodzinne, w których trumny będą składane obok siebie na jednym poziomie powinny mieć oddzielne dla każdej trumny komory, o wymiarach nie większych niż 2,2 m długości, 0,8 m szerokości i minimalnej głębokości 1,0 m, a w przypadku dochowywania kolejnych zwłok w pionie minimalna głębokość musi wynosić 1,8 m. Komory powinny być od siebie oddzielone murem lub betonem zbrojonym o minimalnej grubości 0,06 m.
c) dopuszcza się tworzenie zbiorowych grobów o wymiarach nie większych niż 2,2 m długości i szerokości stanowiącej wielokrotność szerokości, którą określa lit. b),
d) dopuszcza się dochowanie urny z prochami do grobów określonych w lit. b).

7. Bezwzględnie zabrania się ustawiania nagrobków i montażu płyt nagrobkowych przekraczających granice powierzchni grobu.

8. Odległości zachowane między grobami wynoszą 0,7m.

§ 6.

1. Na terenie cmentarza zakazuje się bez zezwolenia Zarządcy:

a) wykonania prac kamieniarskich i budowlanych.
b) ustawiania ławek i płotów.
c) nasadzania drzew i krzewów.
d) umieszczania reklam i ogłoszeń.
e) wjazdu i poruszania się po alejkach cmentarza wszelkimi pojazdami.

2. Na terenie cmentarza zakazuje się bez zezwolenia Administratora i Zarządcy przeprowadzania ceremonii pogrzebowych i ekshumacji.

§ 7.

1. Zagospodarowanie otoczenia grobów poprzez utwardzenie terenu wokół nagrobka wymaga zgody Zarządcy i nie może stanowić zagrożenia dla życia lub zdrowia osób odwiedzających cmentarz oraz powinno być wykonane w sposób umożliwiający swobodny spływ wód opadowych.

2.Poprzez utwardzenie otoczenia grobu nie nabywa się prawa do utwardzonego terenu.

§ 8.

1. W przypadku samowolnego zamontowania jakichkolwiek elementów małej architektury (np. ławek, płotków itp.) bądź nasadzenia drzew lub krzewów Zarządca ma prawo domagać się ich usunięcia w ustalonym przez niego terminie na koszt dysponenta grobu.

2. Zdemontowane elementy zdeponowane w siedzibie Zarządcy mogą być odebrane przez osobę, która udokumentuje swoje prawo do rzeczy oraz uiści należność celem pokrycia kosztów demontażu i depozytu.

3. Zarządca przechowuje zdemontowane elementy przez okres sześciu miesięcy od dnia demontażu. Po tym okresie nieodebrane przedmioty uważać się będzie za porzucone w zamiarze wyzbycia się własności.

§ 9.

Ubezpieczenie grobów od zdarzeń losowych, kradzieży, dewastacji oraz uszkodzeń spowodowanych przez osoby trzecie należy do dysponenta grobu.

Rozdział 3.

Zasady wnoszenia i pobierania opłat

§ 10.

1. Dysponentem miejsca grzebalnego na cmentarzu jest rodzina zmarłego.

2. Opłaty ponoszone na cmentarzu określa aktualna uchwała Rady Duszpasterskiej w sprawie wysokości i rodzajów opłat za korzystanie z cmentarza parafialnego i urządzeń cmentarnych w Niebocku tj.:

  • usługa grabarza związana z pogrzebem (kopanie i zasypanie grobu ziemnego) 500 zł latem, 600 zł zimą, gdy ziemia jest zamarznięta;
  • wjazd na cmentarz celem prowadzenia prac pomnikarskich lub murarskich przy jednym grobie – 50 zł (płacą pomnikarze, kamieniarze, murarze), uiszczane u Zarządcy bądź Administratora. Jeżeli wykonawca dwa razy złamie regulamin cmentarza, traci prawo wjazdu;
  • przydzielenie nowego miejsca na grób ziemny – bezpłatne.

3. Opłaty mogą ulegać zmianie po uzgodnieniu z Radą Parafialną.

Rozdział 4.

Zasady prowadzenia uroczystości pogrzebowych oraz wykonywania robót budowlanych


§ 11.

1. Udostępnienie cmentarza do pogrzebu wymaga zgody Administratora. Podczas trwania ceremonii pogrzebowych obowiązuje całkowity zakaz prowadzenia wszelkich prac w sąsiedztwie odbywającego się pogrzebu.

§ 12.

1. Dysponenci grobów mogą zlecać prace wybranym przez siebie wykonawcom.

2. Wykonawca, który zamierza wykonać jakiekolwiek prace budowlane i ziemne na terenie cmentarza zobowiązany jest uzyskać zezwolenie Zarządcy i uiścić stosowne opłaty.

3. W celu uzyskania zezwolenia na roboty budowlane należy:

1) przedłożyć do akceptacji wymiary nagrobka lub grobowca,
2) potwierdzić fakt znajomości niniejszego regulaminu,
3) dokonać stosownej opłaty,

4. Zakres wykonywanych usług przez firmy pogrzebowe, kamieniarskie i inne na terenie cmentarza musi być zgodny z obowiązującymi przepisami i niniejszym regulaminem.

5. Zgodę na wykonywanie robót wydaje się każdorazowo na określony grób.

6. Zakres prac nie może wykraczać poza granice miejsca grzebalnego.

§ 13.

Dopuszcza się, aby groby murowane były wykonywane przez Zarządcę cmentarza.

§ 14.

Zakończenie robót ziemnych, budowlanych lub kamieniarskich wymaga zgłoszenia do Zarządcy.

Rozdział 5.
Postanowienia końcowe

§ 15.

Skargi i wnioski dotyczące funkcjonowania cmentarza można kierować do Zarządcy bądź Administratora.

§ 16.

W sprawach nieregulowanych niniejszym regulaminem mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, Rozporządzenie Ministra Infrastruktury w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków z 7 marca 2008r., przepisy Kodeksu cywilnego, oraz Kanony Kodeksu Prawa Kanonicznego, Instrukcja Komisji Episkopatu do spraw Sztuki Kościelnej o ochronie cmentarzy a także Instrukcja synodalna o cmentarzach grzebalnych.

EnglishFrenchGermanItalianPolish